18 april 2011

Pyttipanna med stekt ägg


Närå, jag har inte varit på Östermalmshallen och ätit. Men då och då köper jag tallrikar på Stadsmissionen och häromveckan hade de denna för tio kronor. Facilt tyckte jag och slog till.

Jag var sugen på pyttipanna och funderade på vad jag skulle kunna ha i den. Tog fram den sista biff a la Lindströmmen ur frysen, stekte den i bitar tillsammans med rödlök, champinjoner och vitkål. Jag tärnade en liten rättika och kokade den tills någotsånär mjuk och blandade i. Med ett ägg på toppen blev det precis som på riktigt. Och rödbetorna, ja de var ju redan i biffen!

Rättika är förresten fiffigt att ha i rätter istället för potatis, t ex blir krämig potatissallad jättegod med rättika.. Eller potatisgratäng. Folk brukar oftast inte ens märka nån skillnad förrän man påpekar att det inte är potatis i.

4 kommentarer:

  1. Hejsan, blir du mätt på det eller fyller du på lite?

    SvaraRadera
  2. Åh, va gott det ser ut! Älskar ju Pytt och speciellt gräddstuvad! Får nog ta o titta lite mer på rättika. Har aldrig ätit det, men kan det ersätta potatis, ja då är jag mer än nöjd :o)

    SvaraRadera
  3. Bettan, det här är vad jag åt och blev ordentligt mätt på. Fast det döljer ju sig en hög under ägget också! ;-)
    Då var klockan nästan 18 och frukosten åt jag halv nio. Så nog var jag hungrig alltid!

    SvaraRadera
  4. Maja, det här var jättegott, även utan grädde. Mycket smör förstås! :-P
    Rättika använder jag sällan, mest för att de ofta inte finns i affärerna eller bara i jättebitar. Men Kvantum hade små lagoma. De är mycket hårdare än potatis, så man får räkna in tid att koka dem en bra stund innan man har dem i t ex potatissallad.
    Testa vetja! :-)

    SvaraRadera