21 april 2011

Brödbak


Idag har jag bakat bröd. Det var fem år sen sist!
Det här är ett lowcarbbröd (en skiva sägs innehålla ca 1 g kolhydrater). Receptet hittade jag på Liv utan sockers blogg och jag gjorde för en gångs skull precis som det stod. Nästan. Jag hade nötmjöl och hackade mandel för hand i stället för att köra allt i matberedaren, så strukturen blev inte helt slät. Och så hade jag i en nypa salt.

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda de torra ingredienserna först:
4 dl linfrön
1½ dl sesamfrön
1 dl malda/hackade hasselnötter
1½ dl mald/hackad mandel
3 dl kruskakli
2 tsk bakpulver
1 msk brödkryddor
1 tsk salt

Häll sen i de blöta ingredienserna och blanda:
50g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Klä en avlång form med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda i 60 minuter. Jag fick lägga över folie de sista 20 minuterna för att brödet inte skulle brännas.


Såhär fina mackor fick min mamma, som längtat efter att få tugga bröd i tre år. (Hon äter LCHF för att hon med det slipper kärlkramp.) De var väldigt uppskattade!

Själv smakade jag en liten smula, det fick räcka. Eftersom jag är en brödälskare av rang är jag rädd att trigga suget. I stället åt jag äggröra och rökt lax till kvällsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar