29 juni 2011

Pepparkakor


Maten nuförtiden är inte så inspirerande att titta på, jag fortsätter äta ur matlådorna i frysen, så jag tänkte visa er kakorna jag gjorde förra veckan i stället.
Pepparkakor mitt i sommaren?! Går väl inte... Men det gör det visst. :-) Dessutom blir de ju inte precis som de traditionella, särskilt inte om man som jag gjorde denna gång, använder hasselnötsmjöl i stället för mald mandel. Man tager vad man haver och vad man behöver göra slut på!
Receptet hittade jag (återigen) på Birgitta Höglunds fantastiska LCHF-blogg.

Bruksanvisning:


100 gr smör
2 krm malda nejlikor
2 krm mald kardemumma
2 krm mald kanel
1 krm mald ingefära
läggs i kastrull och får koka upp hastigt innan det ställs att svalna lite.

Blanda
2 dl mandelmjöl (eller hasselnötsdito)
2 msk fiberhusk (finns på glutenfria hyllan i affären)
2 msk sukrin (eller den sötning du vill ha)
i en bunke och häll på smörblandningen. Blanda till sist i
1 ägg
och ställ i kylen att svälla en halvtimme.
Rulla sen matskedsstora bollar av degen och platta ut dem på bakplåtspapper. Gör mönster med en gaffel. Grädda i 10-12 min, 200 grader. Låt svalna på galler.

Mina fick en aning mycket färg, men blev goda ändå. Efter sparsam provsmakning åkte de direkt i min mammas frys, så att hon också kan ta sig en kaka till kaffet som hennes tantkompisar gör när de hälsar på. Tinar medan kaffet kokar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar