11 mars 2011

Kycklingbiffar


Att mala lårfiléer av kyckling tillsammans med rödlök till en färs visade sig vara en smula knepigare än jag tänkt mig. Matberedaren bara stannade och det spelade ingen roll hur lite som till slut var kvar att finfördela när jag plockat ur det mesta - den tvärvägrade ändå efter ett par pliktskyldiga varv.

Slutligen var det en stavmixer som gjorde jobbet, med lite, lite i taget. Då kunde jag hälla i ett ägg, en skvätt grädde, ett pkt persilja, salt, vitpeppar och dragon och blanda ihop till en rätt blöt färs.

Jag klickade i pannan, plattade till och stekte långsamt, biffarna höll ihop riktigt bra och man kunde nog ha format dem vackrare om  man velat.

Till detta stekte jag broccoli och rödkål, gjorde en kall sås på creme fraiche, lite grädde, hackad saltgurka och paprikapulver och lade på några olivoljeindränkta salladsblad.

Två timmar efter tänkt middagstid är jag nu till slut ändå mätt och nöjd och konstaterar att nån mer mat behövs inte denna dag. Äggröra och bacon till frukost vid tiotiden i förmiddags.

Det här gjorde jag med resterna av kycklingbiffarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar