4 januari 2012

Kycklinggratäng med basilika och dijon


Hittade en gratäng jag ville pröva på Tasteline. LCHF-recept finns i massor överallt nu! Annat var det när jag började. *s*

Det här behöver du:
kycklingfiléer (jag tog 6 st bröstfiléer som jag delade så de blev tunnare)
1 tomat
smör
1 kruka basilika
3 msk dijonsenap
2 dl grädde
2 vitlöksklyftor
2 del creme fraiche
salt och peppar
2 dl riven ost

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Putsa kycklingfiléerna och banka ut dem försiktigt om de är ojämna. Stek i smör så att de får en fin yta.
Skiva tomaten tunt. Lägg filéerna i en ugnsfast form och lägg på tomaterna. Repa av alla basilikablad och hacka, strö sedan över.
Rör ut dijonsenapen i grädden och pressa i vitlöken. Blanda med crème fraiche och salta och peppra. Häll över kycklingen och strö över ost. Gratinera i 20-25 minuter.

Min gratäng behövde lite längre tid i ugnen och jag serverade inte harry till som man föreslog utan bara en sallad. Mmm, gott, men nästa gång tar jag mer senap och kanske en vitlök till.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar