8 mars 2011

Basilikagratäng med fläskkött


Häromdagen fann jag ett recept hos Linda som såg smarrigt ut. Fläskfilégratäng med basilikasås. Idag testade jag, fast med fläskkotlett i bit utan ben i stället. Det gick bra och blev gott, tyckte både jag och övriga middagssällskapet.

Receptet finns på länken ovan, i korthet gör man såhär:

Bryn köttet i grillpanna. Kör riven ost, vitlök och färsk basilika i matberedare. Häll på grädde och creme fraiche, salta. Skiva köttet som har färg utanpå och är rosa inuti. Bred ut i form, häll såsen över. Lägg på körsbärstomater. Grädda. Jag fick ha gratängen inne längre än den kvarten Linda anger och även höja temperaturen från 175 till 225 grader. Kanske för att jag hade tjockare skivor.

Jag serverade med coleslaw och en sallad på rödkål, orange paprika, ekbladssallat och gurka.
Efterrätten blev några bitar av min absoluta favoritchoklad:


Alldeles för många kolhydrater - egentligen. Men... ;-)

2 kommentarer:

  1. Du ser ut att ha hittat en läcker väg till viktnedgång, Artemisia :)
    Tack för länken och lycka till på din fortsatta väg. Glada hälsningar Birgitta

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tittade in och gav dig tillkänna! Tack själv för din fina blogg och inspiration! :-)

    SvaraRadera