9 juni 2011

Pepparbiff med somriga tillbehör


När jag har möjlighet tycker jag om att åka bort till Kvantum före frukost, när de just har öppnat vid åtta. Då är där härligt gott om plats, och man har chans att fynda kött med röda lappar. Såna där "ät snart"-lappar. Dem gillar jag. Då kan man unna sig lite finare kött utan att bli ruinerad.

Idag bestämde de röda lapparna att dagens middag skulle bli pepparbiff. Pepprad i affären, gjord på nötinnerfilé. Ärligt talat hade jag inga större förväntningar eftersom jag alltid misslyckas med nötkött och får det segt. Men icke idag! Det blev riktigt gott och fint! Kanske för att jag la ner extra omsorg på att ta fram det ur kylen långt innan och försöka steka det rätt. Eller så hade jag bara tur! Jag är nöjd med tillbehören också, funkade fint ihop och var vackert.

Köttet stekte jag rumsvarmt i mellanhet panna, ett par minuter på varje sida, sen la jag det att vila i folie medan jag la upp det andra på tallriken. Kokt sparris med smör och flingsalt, grillad tomat som fått salt, timjan och olivolja på sig och stått 5 min på 250 grader högt upp i ugnen, samt kall sås på creme fraiche, majonnäs, riven vitlök, salt, svartpeppar, basilika och timjan.

Riktig festmat faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar