20 mars 2011

Fylld och baconlindad fläskfilé



Till söndagsmiddag provade jag nåt nytt. Helstekt fläskfilé har jag gjort förr, men inte fylld och baconlindad.

Jag skar ett djupt snitt längs hela filén, nästan helt igenom. I fickan stoppade jag smörbitar, ett paket fryst persilja och en vitlök i tunna skivor.
Sen bredde jag ut baconskivor bredvid varann, klämde ihop filén och rullade in den i baconet.
Därpå fick den stå i en form i 225 grader i kanske 30 min.
Under tiden stekte jag champinjoner med salt och vitpeppar, hällde på mer smör och lite grädde i taget under vispning tills jag hade en tjock och fin sås. En aning soja och en skvätt matlagningsvin satte mer smak. Slutligen fick en liten sallad med sugarsnaps och paprika färglägga tallriken.

Detta var riktigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar