1 maj 2011

Valborgsoxe och ostar

Utsikt från min plats vid desserten.

Igår kväll firades vårens ankomst hos trevligaste grannarna. Med trerätters. Synd att jag inte kunde med att ta fram kameran förrän vid desserten, för det var en fantastisk måltid både för ögat och gommen.

Till förrätt parmaskinka, rödlök, coctailtomater och mozzarella med god olivolja.
Sedan följde oxfilé, perfekt stekt och supermör, med diverse grönsaker. Förutom blandad sallad fanns där broccoli, rödlök, morot, zucchini och aubergine som rostats tillsammans i ugnen, färsk sparris samt kokta rödbetor i stora bitar blandat med äpple. En tjock mörk vinsås var pricken över i.
Vilken fest!

När sedan desserten plockades fram och jag förstod att de luskat reda på att min favoritost (en av dem) är Appenzeller blev jag riktigt rörd! Förutom den en krämig camembert och en fransk mild hårdost, rädisor, vindruvor och jordgubbar.
Och rödvinet flödade, både det medtagna Gnarly Head och ett franskt jättegott men lite lättare, Le Bistro.


De hade verkligen ansträngt sig för att göra en mycket fin och LCHF-vänlig måltid, och lyckats med den äran! Sen får jag skylla mig själv att jag fuskade lite, det slank väl ner fem vindruvor och nån tsk fikonmarmelad som var himmelsk!
Idag är en ny dag. Med skallebank! *s*
Ska försöka hålla igen en smula på kolhydraterna som en liten kompensation för igår.
Trevlig första maj alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar