4 maj 2011

Hjortbullar med grönsaksmos


Idag har jag gjort bullar. Hjortbullar!
Ähum.

Jo, jag hittade hjortfärs billigt på Hemköp för ett tag sen och i morse åkte paketet upp ur frysen. Rödlök, ägg, kryddor och grädde blandades i och för att få en lite mer hanterbar smet körde jag några varv med stavmixern.

Sen handlade det om vad jag skulle ha till. I frysen fanns en påse grönsaker av ovanligare sort, inte inköpt av mig. Romanescokål, harry och morötter innehöll den. Eftersom jag hade nån liten tanke på blomkålsmos utan att ha blomkål hemma, så fick detta bli en möjlig ersättning. Tyvärr var det väldigt lite kål i påsen och väldigt mycket av det andra. Men det blev ok, jag kokade i saltat vatten, hällde av, mixade med en stor klick smör och en skvätt grädde. Färgen blev kanske lite underlig dock... *s*

Bullarna gjorde jag på mammas vis. När de var fint stekta fick de flytta över i en kastrull och koka färdigt i gräddsås.

Osötade kravlingon fick stå för skönheten i denna måltid.

(Såhär gjorde jag med bullarna nästa gång.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar