1 januari 2012

Oxfilé på nyårsafton





Dagens bekännelse: Jag har aldrig förut tillagat en oxfilé. Detta var min premiärseglats ut på okänt vatten! Jag kom ihåg att jag köpt en oxfilé för länge sen, en av bra kvalitet till ät snart-pris, som jag slängt i frysen. Jag var orolig att den inte skulle vara OK, men den har nog bara mörat sig ännu mer där i frysen. ;-) Det finns ju olika skolor om hur man ska steka oxfilé, jag gjorde det i etapper som jag hittade tips på nånstans, då hade jag mer koll på att allt hann bli färdigt samtidigt. Tyckte jag i alla fall. :-)

Först stekte jag skivorna, ca 2 cm tjocka, ett par minuter på varje sida. Saltade och pepprade. Sen la jag dem i en ugnsform och satte in dem i kylen i en halvtimma. Under tiden kokade jag små rödbetor och skalade och skar upp dem i mindre bitar medan de fortfarande var lite hårda. I med dem i en ugnsform också, med olivolja och flingsalt på.

När det var dags för köttet att steka i tio minuter på 225 grader i ugnen hade rödbetorna redan stått där en stund, och de kom ut smakligt al dente och jättegoda. Såsen gjordes med både rödvin och sherry och blev fullkomligt himmelsk om jag får säga det själv. Hela små steklökar bryntes först och fick koka med såsen hela tiden. De föll nästan sönder till slut och var hur goda som helst.

Köttet då? Jo, nästa gång kanske det får stå inne tolv, tretton minuter i stället. Smaken var det inget fel på, det var verkligen mört och supergott. Men alla kanske inte uppskattar när det är riktigt så rosa.
Så, med en enkel sallad och Lohmanders bearnaisesås till blev tallriken allt vad man kan önska sig på en nyårsmiddag. I alla fall jag.

Till efterrätt blev det för min del en styck apelsin. Punkt. *Nöjd* :-)

Hoppas ni hade ett trevligt nyår och gott nytt år på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar