11 februari 2012

Hembakt


Återigen (för vilken gång i ordningen?) har jag hittat ett toppenrecept på Birgitta Höglunds blogg, ett mjukt bröd med halloumi som blev helt fantastiskt.

Under tiden jag bakade det kände jag mig lätt skeptisk, jag förstod inte hur dessa disparata ingredienser skulle kunna bli till brödbullar. När jag stjälpte upp sörjan på plåten och försökte få den att hålla ihop i runda former, trodde jag att allt blivit misslyckat. "Bullarna" bara föll isär. Men efter en kvart i ugnen hade halloumin smält ihop det hela på ett mirakulöst sätt, och det blev jättefina bullar som smakade kalas.

Jag gjorde flera satser och frös in, med samma lyckade resultat varje gång. Ett recept att rekommendera den som äter LCHF och längtar efter bröd utan mandelmjöl, fiberhusk eller kokosmjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar